måndag 23 juli 2007

Vem är du Lissabon?

Du konstiga stad. Du är stor, väldigt stor. 2,5 miljoner människor bor i dig. Men du är väldigt konstig. Jag får inget grepp om dig. Du är inte direkt vacker. Du tillfredsställer mig inte, varken kulturellt eller shoppingmässigt. Du är väldigt anonym. Ändå gillar jag dig. Jag vet inte riktigt varför. Kanske för att du lagar väldigt god mat. Du värmer min kalla nordiska kropp med din heta sol. Om jag hade haft tid att gräva lite mer under din yta kanske jag hade funnit något mer, något större. Synd att vi fick så kort tid tillsammans.

4 kommentarer:

Figges Blogg sa...

Vackert.

Akander sa...

Poeten/filsofen Wennberg. Bra.

Udo sa...

Lissabon är en lika falsk sköka som Paris. Men det verkar i alla fall som att man kan tänka sig att äta frukost med Lissabon. Det kan man inte med Paris. Den slynan.

Anonym sa...

Du kan konsten att skriva så man fängslas av orden/Jag är imponerad.
Kan läsa det om och om igen.....