lördag 22 september 2007

Inget märkvärdigt?

Jag köpte nya skor idag. Bredvid mig i butiken står två kvinnor... 35-40 nånting. Den ena frågar vad hennes väninna egentligen letar efter.
- Vinterstövlar... men inget märkvärdigt, svarar hon.

Vadå "inget märkvärdigt" tänker jag. Va fan är det för svar? Jag har reflekterat över det tidigare. Detta jantelagsuttryck, nära besläktat med "lagom". Vill hon inte ha ett par riktigt snygga vinterstövlar. Nähä, joho, kanske det, kanske inte. Bara de inte är "märkvärdiga."

Det händer rätt ofta att man ramlar över detta ursvenska uttryck.
- Ska vi laga lite god mat ikväll?
- Jaa... men "inget märkvärdigt" va? Betyder det att det inte får vara FÖR gott, kosta lite för mycket, eller vad fan menas. Lagom gott kanske? Eller rätt så gott men lite äckligt... och ganska billiga råvaror.

Folk som fyller år använder gärna också frasen.
- Köp nu inget märkvärdig! Jag själv blir jätteglad när jag får fina grejer, när jag får äta riktigt god mat... gärna varje dag. Kan vi inte bara kasta bort detta onödiga uttryck. Låta Sverker ta hand om det. Begrava det. Det är ju ändå ingen som fattar vad det betyder. Är det någon som gör det så berätta gärna det.

Är det fult att erkänna att man vill ha de snyggaste jävla stövlarna butiken har att erbjuda?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha jag förstår ju givetvis vad du menar och det är en skön iaktagelse. Men jag håller inte riktigt med. Stövlar kan ju vara riktigt jävla glammiga som inte alls passar till säg... jeans.

Mat kan ju handla om att man inte orkar göra "nå märvärdigt" som säg en fet gryta som tar timmar att tillaga. Utan snarare känner för lite spagetti och köttförssås.

Så tolkar jag uttrycket iaf... :D

Ta det lugnt!

Anonym sa...

Fy fan, vad bra du är. Jag skrattar ihjäl mig!
Mia