fredag 12 oktober 2007

Ett dilemma!

Att sitta med tredje och sista delen i "Millennium" trilogin och veta att den snart är slut och att det inte kommer någon ny. Problemet är att jag pausar i läsandet för att jag bara har ca 100 sidor kvar. Boken ligger alltså framför mig, men jag läser inte... även om jag vill, för jag vill inte att den ska ta slut. Hur fan ska jag lösa detta? Funderade på alternativet att läsa en "mellanbok", va fan som helst, och alltså spara det sista på "luftslottet som sprängdes" tills längre fram... men jag vet inte?

Skulle någon annan författare kunna ta över karaktärerna och skriva vidare på nya böcker om Blomqvist och Salander? Ungefär som i filmens värld. Ett exempel är ju alla satans "Beck" filmer - BASERADE på Sjöwall & Wahlöös karaktärer. Slår vad om att vi kommer att få se otaliga "Millennium" filmer - BASERADE på Stieg Larssons karaktärer, om inte rättigheterna sätter käppar i hjulet för filmbolaget. Men att någon annan författare skulle skriva vidare på Larssons karaktärer känns helt otänkbart.

Vem skulle i så fall ta över rodret (Guillou inte inräknad)?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske du! //

TeachMom sa...

Jo, det var ungefär så jag resonerade också när jag nästan var klar med trean. "Fan vad bra det är" och "fan att det snart är slut". Kanske hans sambo kunde skriva klart åtminstone den boken som är klar till över 50%, men hon har svurit på att inte arbeta med den.

Någon annan *skulle* kunna ta över den, men vill man verkligen läsa något som inte är originaltankar från herr Larsson? Jag är i alla fall skeptisk.