söndag 11 november 2007

Att inte ha TV

Sitter och äter en fantastisk frukost på Vurma. Tonfiskröra på surdegsbröd och svart kaffe... en bra start på söndagen.

Vid bordet bredvid sitter ett sällskap på fyra. En av tjejerna i sällskapet börjar diskutera "Idol" varpå en kille är jäkligt snabb på att berätta:
- Jag har inte sett det... Har inte haft TV på sex år.

Att han inte har haft TV på sex år är helt och hållet hans val. Det är inte poängen här, utan hur han säger det. Han liksom säger det med ett fånigt stolt léende. Ser sig omkring ungefär som att han tänker, "jag är lite bättre än er... lite mer påläst".

Jag har varit med om det förut. Att folk som inte har TV anser sig vara lite bättre, mer kulturella.
- Heey, jag har ingen TV, jag LÄSER BÖCKER istället.

Jag menar inte att man ska sitta och glo på TV hela dagarna. Men jag tror inte att killen hade gjort en lika stor affär av det om han inte hade haft en bokhylla.
- Heey, jag har inte läst en bok på sex år...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig. Så är det.....

Anonym sa...

Det är människor som inte kan skilja på medium och budskap.
Som hellre läser en dålig bok än ser på ett bra tvprogram, i tron att det är finare.
Jag ser ner på dessa människor.

Udo sa...

Jag hade en gammal polare i ytterkanten av min bekatskapskrets som gjorde samma uttalande med ett överlägset tonfall. Han såg på riktigt ner på folk som hade tv.
Jag knuffade omkull honom.

Jag ångrar ingenting.

Figges Blogg sa...

Word, Wennberg.

Redaktör Slätt sa...

Johan ser ner på dem. Jag ifrågasätter deras existensberättigande.