torsdag 3 januari 2008

Hobbyjakt

Är på jakt efter en hobby. Inte ett intresse... en hobby! Skillnaden kan vara hårfin. Men hobby känns mer som ett samlande av/på något... på ett lite nördigare sätt.

Visst brinner jag för musiken, filmen, älskar att resa osv. Men det är inga hobbies. Det är intressen. Om någon frågar mig vad jag älskar att göra brukar svaret bli:

- Restaurang... god mat, dryck, polare, Tina...

... Vilket naturligtvis klassas som ett intresse eller ett nöje. Men hur sunt är det i längden att gå på restaurang. Det är då hobbyn skulle kunna ta över. Istället för tryffelsåsen och vinet blev jag sugen på att pilla med mina frimärken eller bygga ett modellflygplan.

Jag vet inte om en hobby förgyller livet, eller om man har en hobby för att man inte har ett liv? Intressant frågeställning.

En sak är i alla fall säker. Hade jag haft en hobby hade jag sparat mer pengar. Och hade jag sparat mer pengar, då hade jag kunnat resa till Italien oftare och frossat i god mat och gott vin!

14 kommentarer:

Godiva sa...

Ett tips:

http://wennbergs.blogspot.com/2007/12/hund.html

Obs: välj en inte alltför stor och besvärlig sort, så att det går att hitta någon som vill ta hand om den när ni reser bort sen.

Wennberg sa...

Det verkar kul med hund. Men pratar vi hobbys ser jag nog hunden mer som ett intresse. Eller... jag vet e fan. Just hobbyn känns som ett samlande. Förstår du hur jag tänker?

Frimärken, mynt, stenar, byggmodeller, böcker från en viss författare, helst svåra att hitta.... Typ sånt.

Men visst. Jag hade gärna haft en liten Bostonterrier eller Fransk bulldog... mina två favoriter.

Wille sa...

Sluta drick och börja samla på minnen...

Anonym sa...

Börja samla film igen. Video Invest...! Visst är du sugen på en klippt Beyond i hyllan.

Anonym sa...

Schack, då kan man både dricka och äta samtidigt. För att inte nämna att man kan håna sin motståndares penisstorlek när man vinner!

Godiva sa...

Ok, nu är jag med, och håller med. Hund är fan inget man stoppar in i garderoben när det är lite körigt på jobbet och tar fram igen när det passar och man har lust. Tyvärr och tack o lov.

Om jag hade tid skulle jag teckna kroki. Det är totalt uppslukande. Men det är svårt att anpassa till ett kaotiskt oinrutat liv. Då ska man gå en gång i veckan och teckna i grupp med en betald modell. Bestämt av andra när det ska ske, och det suger.

Varför inte poker? Poker på nätet för att träna kan man spela när som helst, och på riktigt med hyfsat kort varsel.

Fast, ok, det kanske inte är helt sunt, ha ha!

Som av en händelse har jag idag köpt ett kilo alabastergips, som man gjuter en klump av och sen täljer "statyer" av. Har jag inte gjort sen skoltiden, men helt fantastiskt!

Sen vet jag folk som blir konstnördar.

www.metropol.se

De är förvånansvärt dåliga (stressade) på att värdera konst i många fall. Där kan man hitta fynd om man har lite deckarådra och är bra på att söka information på internet och i gamla böcker. Ibland har de fotat tavlor uppochner och därför inte kunnat tyda signaturerna...

Samla på konst är ju inte det sämsta?

Anonym sa...

Bästa hobby; samla pengar. Med tiden blir du ekonomiskt oberoende och behöver inte längre någon hobby, kan enbart ängna dig åt dina intressen//NN

Klaus-Peter Beiersdorf sa...

Gör som mig. Samla på navelludd. ;-)

.:K:.

Anonym sa...

jag tycker det är schysst att jag kommer på fjärde plats, efter god mat, dryck och polare. what the fuck!
fast mat o vino är gott och polare roliga i de flesta fall.
nåväl, jag överlever.
börja skriv en film så gör du något kreativ och så är det okey om du doppar näsan i ett glas rött då och då. förena nytta med nöje, eller nöje med hobby i detta fall. vips, problem solved.
- tina

Söderberg sa...

Jag löser korsord och pusslar ibland. Halvkul, men vad fan ska man göra? Köpte en stor byggmodell, Titanic. F ville vara med och bygga. Nu fattas hälften av bitarna (?). Det var dödsdömt från första början.

Klaus-Peter Beiersdorf sa...

Läs mitt förslag:

http://tyskungen.blogspot.com/2008/01/jag-samlar-p-skalliga-bloggare.html

;-)

Petra sa...

Jag har alltid inbillat mig att fotografering är min hobby men nu tror jag mera det är ett intresse. Nu måse ju jag skaffa mig en hobby känner jag...hm.

Wennberg sa...

Många bra tips. Så fort jag funnit min hobby meddelar jag.

Ändå vill jag höja ett varningens finger. En hobby ÄR en undanflykt för att leva och känna... jag tror verkligen det

Anonym sa...

Börja jaga. Det förgyller livet (ditt i alla fall)!