torsdag 17 januari 2008

Latte med COOKIE


Jag ryser, ungefär som när man ser på film och det blir så där pinsamt att man inte kan titta. Ungefär så känner jag när jag går förbi Seven Eleven.

Vadå "stor latte med cookie". Ge mig en kaffe med kaka... Vad är det för fel på kaka. Jag vill stå bakom killen i kön som beställer kaffe med cookie.
- Heeij, jag vill ha en latte med coooki tack.

När han gjort det ska jag titta honom i ögonen, skaka lite lätt på huvudet och höja mina ögonbryn. Sedan följer jag honom med blicken när han lämnar butiken. Sen vet jag inte vad jag gör. Står nog bara kvar, hämtar andan, vänder och går ut igen.

Är det kanske bara jag som retar mig något oerhört.
- Johan, för helvete, häng med i svängarna... ska du inte ha dig en cookie, gubb-Johan.

5 kommentarer:

Maria sa...

Sånt där händer bara i Stockholm..
I övriga landet har vi mer vett :)

Anonym sa...

jag är fortfarande kvar vid att man kan säga en "latte" och mena kaffe med mjölk. Latte är ju bara mjölk.

"Cookie" kan jag inte ta in än.
Ge mig ett par år.

Maria sa...

Jag blev vittne till när min syster försökte beställa latte på ett café i en Italiensk bergsby i somras..
Vi andra hade haft vett att beställa cappucino.
Mannen bakom disken såg väldigt oförstående ut när hon på en blandning av svenska, engelska och påhittad italienska skulle förklara vad det var.

Jag funderar på om folk har haft svårt för alla utländska låneord som vi nu ser som så självklart svenska? Har folk stått och stört sig på när andra har sagt att de ska gå på toaletten en gång i tiden? T.ex.

Louise sa...

Jag har jobbat på Seven så jag tycker inte det är konstigt, hahaha. Just den kakan heter ju så ;)

Anonym sa...

Jag gillar armépants och armybyxor.