fredag 15 februari 2008

Potatisgratäng

Alla hjärtans dag = potatisgratäng, oxfilé och rödvinssås.

Så tänkte jag! Jag ville "lyxa till" lite. Därför gjorde jag en potatisgratäng. Jag älskar potatisgratäng. Vi diskuterade just potatisgratäng på jobbet idag, och hurvida det är en generationsfråga att älska sin gratäng. För mig är gratängen ett naturligt festinslag, men är man född-85, 90, 95 typ, är gratängen då något som "gamla människor" äter som finmat? Är den bara någon gammal rätt som mamma och pappa bjuder på när det ska firas. Något man kan hitta på en sunkhaksmeny för 69:- inklusive en stöl.

Någonstans går ju gränsen för där gratängen inte längre finns med som ett naturligt kulinariskt inslag på festen.

Frågan lyder egentligen så här: Exakt vilket år är man född när potatisgratäng inte är fest överhuvudtaget, utan en tråkig jävla medeltidsrätt som bönder äter? Eller kommer potatisgratäng alltid att älskas... från generation till generation? En aldrig utdöende rätt, som känns sådär lagom lyxig vid speciella tillfällen?

7 kommentarer:

Klaus-Peter Beiersdorf sa...

En korrekt tillagad gratäng är alltid rätt. Oavsett ålder. Jag vill hävda att gratängen är en av finmiddagarnas okrönta konungar. Den enda anledningen till att ungdomen eventuellt tar avstånd från gratäng är ren och skär okunskap, alternativt en sjuklig besatthet av att inte äta fett.

Din kamp är min sak. Låt oss slåss, högljutt och animerat för gratängens rätt.

Upp på barikaderna.

/Klaus

PS. Som har drabbats av sin andra bihåleinflammation det här året och är helt sänkt.
DS.

Wennberg sa...

Ännu en gratängens riddare. Sitt stolt i din gräddsadel Klaus, det är du värd;)

Klaus-Peter Beiersdorf sa...

HAHA.
Idag har jag gästbloggat (igen). Jag kan liksom inte riktigt släppa det där. Abstinenser.

Bildbevis på att jag gillar gratäng alldeles för mycket hittar du här:

http://annaskaos.blogspot.com/2008/02/gstinlgg-frn-tyskungen.html

/Klaus

Petra sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Petra sa...

Potatisgratäng är enkelt men ack så gott. Jag blir alltid nöjd när jag bjuds på det. Det är så gott till en köttbit och rödtjut.

Louise sa...

Det är roligt att Klaus bloggar i kommentarsfält, hahaha. :)

Gratäng är fest!

//85:an

Söderberg sa...

Kolla hur det gick för Hasselbackspotatisen...