lördag 26 april 2008

Beiersdorfs utmaning

Beiersdorf utmanade mig i världens längsta enkät. Eftersom att jag har semester har jag tid att svara på den - så sanningsenligt jag kan.

1. Hur länge har du bloggat?
I ett och ett halvt år, men det känns längre.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv börja blogga?
Att det var folk som skrek efter uppmärksamhet samt var jävligt vassa på datorer. Jag fattade liksom inte att det var "one click away."

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Det var Virtanens blogg. Jag bloggsurfade inte direkt. Hade ingen koll. Sedan började min vän Johan Lindqvist fotoblogga mer och mer när vi var på krogen. Och när jag köpte en likadan telefon var det bara att köra.

4. Hur känner du dig inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Aiaiai. Fast de är inte mycket bättre nu... Alltså problemet är att det finns mer eftertänksamhet idag. Inte så spontant som till en början.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
Typ ett tiotal. De som jag länkar till... plus några till som jag överväger att ge en länkplats.

6. Av de bloggare du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar/t.ex. teknikbloggar, modebloggar, politikbloggar?
Dagboksbloggar it is!

7. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om?
Sorry.

8. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om?
Alltså, det är svårt. Men jag säger Klaus. Där finns likheter, i form av viss idioti. Fast hade jag träffat honom privat tror jag att vi skulle vara rätt så olika.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Svårt att säga. Pratar inte så mycket om det. Jag hoppas att de gillar det. Tina vet jag gillar det. Hon har ju också börjat blogga själv.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Både och. Jag är ju jag, men sedan har jag ju chansen att själv välja hur eller vem jag vill vara, och när jag vill vara det. Den hade nog blivit rätt trist om jag aldrig överdrev. Man kan säga att det är jag - med en twist.


11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränser hela tiden?

Har märkt att jag självcensurerar mig rätt ofta. Det beror väl på hur jag mår för dagen också. Stort självförtroende = mer vågade och utlämnande inlägg. Ångest = återhållsamhet.

12. Nämn några saker som du aldrig skulle blogga om och varför?
Ingenting som skadar mig eller folk i min närhet. Ingenting som skadar mig professionellt eller påverkar mitt jobb

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse tror du?
Självklart handlar en stor del om bekräftelse. Annars skulle jag ljuga.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Delvis. Men de flesta personer som jag känner är någon form av alter egon på bloggen. Men ta exempelvis Peter Barlach. Jag läste hans blogg innan jag lärde känna honom. Och när jag träffade honom första gången kändes det som att jag kände honom. Och det var (nästan) den Peter som jag läst.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Ingen förutom mina vänner, och de länkar jag ju till. Men Kaos Anna brukar bli sugen på bloggträff när hon är på fyllan

16. Tror du det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Det är jag övertygad om. Kommentarsknarkare finns det gott om. Sen tror jag att vissa blir så desperata att få läsare så att de hänger ut sig själva och får ångest.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar. Och isåfall: Hur har du hanterat detta?
Jag personligen har klarat mig bra... å andra sidan skulle jag nog inte bry mig så mycket om det handlade om mig. Någon (anonym) skrev dock en gång för länge sedan om min mor, vilket gjorde mig riktigt ledsen och förbannad. Väldigt onödigt.

18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Nej. Ett par fylleinlägg om mig själv som jag har raderat efteråt. Egentligen inga hemska grejer.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Tar tid, även om inte jag är någon tokbloggare. Men samtidigt är det ju jävligt kul.

20. Tror du att du fortfarande efter två år bloggar? I såfall: Tror du att ditt bloggande förändrats då?
Pass.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Bloggandet påverkar vår kultur oerhört mycket idag. Sedan är det ju en informationskälla som man ska vara försiktig med. Som ett "Wikipedia" utan uppslagsfunktionen. Jag tycker att man ska underhållas, men vara försiktig med att påverkas. Inte bra om Blondinbella är en medial förebild menar jag. Fast i länder som Iran och Kina är bloggen som verktyg enormt viktig för de unga. Viktigare än några andra medier tror jag. En svår fråga.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Lite som en hobby, dagbok, ventil, fotoalbum. Helt utan struktur dock. Tycker bara att det är kul.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Skoj att känna andra människor genom deras bloggar, som man egentligen inte känner.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.
Tina, Peter Barlach, William Oudhuis, Wille, Blondinbella

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag sätter tre och femtio på att Blondinbella inte orkar svara på mer än kanske typ hälften av frågorna.

Intressant läsning by the way

Kaos-Anna sa...

Jag håller med Göte.
Intressant!

Jo, de där med bloggträff vore ju kanske kul.
Jag kanske skulle lägga ner lite energi i den frågan. I juni kanske.
Juni är en bra månad.
Jag gillar juni.
Juni.

Klaus-Peter Beiersdorf sa...

Vi får väl ta en öl. Så får vi se om hur lika, alternativt olika, vi faktiskt är. Jag tror att en Jäger och en fet plankstek utomhus på sunkhak (kanske på andra sidan bron, dvs. fridhemsplan) skulle kunna vara en grej.

Då samlar man ju de tre bästa grejerna, idioti, bearnaise och jägermeister. ;-)

/Klaus

Wennberg sa...

Söderport bjuder på sammetslen bea

Klaus-Peter Beiersdorf sa...

Söderport it is. Och sen en öl på Sjöhästen. ;-)

När?

/Klaus

Louise sa...

Wennberg och Tysken. Jag måste ha ett missat samtal på min mobil? Vilken jävla tur att jag såg det här! Vi ses där då!

Wille sa...

Du får ta och uppdatera svaret på fråga 17 johan då jag kommer ihåg att något svin en gång skrev en elak kommentar angående din mor.

Fan, johan, jag vet alltså inte om jag pallar att svara på den här enkäten. Vi får se. Det blir antagligen så ändå...

Anonym sa...

Skönt Wille att du är vaken. Visst bör man sätta familjen främst. Mor är alltid mor....../Anna