fredag 27 juni 2008

My Bloody Valentine - Only Shallow


Jag tror det var -93. Jag och två tjejkompisar satte oss i en bil till Köpenhamn för att se My Bloody Valentine. Jag hade en ljusbrun gammal skinnjacka från sextiotalet, rufsigt hår. Jag minns det tydligt. Det är fortfarande en av mina största konsertupplevelser. Jag stod längst fram. Kevin Sheilds tvingade fram gitarrmattor tunga som bly. Det gnisslade, tjöt, en konstant rundgång... så vacker som rundgång faktiskt kan bli. Bilinda Butcher var den coolaste tjejen som fanns, jag var nog förälskad i henne också.

My bloody Valentine var mitt tidiga nittiotal på så många sätt. Jag kan sätta på "Loveless" när som helst, eller "Ecstasy & Wine"... tidlöst. "Loveless" från -91 var det sista de gjorde tillsammans, sedan har det varit tyst... fram tills nu. Kevin Shields som på senare tid mest ängnat sig åt Primal Scream gick ut och berättade att de skulle återförenas förra året. I år spelar de på Roskildefestivalen följt av en ny platta.

Jag får lite ont i magen av detta. Jag skulle så gärna vilja se dem igen. Jag vet att det aldrig kommer att bli som den där magiska aftonen för 15 år sedan. Men skulle bara en uns av den magin finnas kvar skulle det vara värt hela resan.

Nya plattan vågar jag inte ens tänka på. När det begav sig var de banbrytande med sin "shoegazing" stil. Idag är jag rädd för att det kommer att falla platt. Har sett det för många gånger. Men hoppas kan jag alltid göra.

2 kommentarer:

Youngmountain sa...

Det man hört av honom från Sofia Coppolas filmer bådar iofs gott!

Söderberg sa...

bäst