lördag 26 juli 2008

(Tonsillitis acuta / Faryngotonsillit)

Så här ser jag tydligen ut i halsen nu. Hångla... någon?

När andra åkte till stranden i morse, åkte jag till närakuten. Kändes sådär i hettan. Efter provtagning visade det sig att jag hade streptokocker i halsen. Den minst roliga formen av halsfluss kan man säga.

Antibiotikan kommer jag att äta i tio dagar, vilket naturligtvis ledde in mig på frågan:
- Är det okej att sola och ta ett par....

Där avbröt doktorn mig. Den klassiska frågan (förutom att jag inledde med sola då.)
- Det värsta som kan hända är att du super dig så dyngrak att du får diarée... då hjälper inte antibiotikan för att kroppen av naturliga skäl inte tar upp den, men annars nej, säger doktorn.

Vi skakar hand, jag lämnar läkarrummet och började vandra hemåt. "Fan vilken skön doktor" tänker jag. Jag känner mig redan piggare.

Nu trotsar jag flussen och går och grillar på Långholmen... utan massa vin idag dock. Korv blir det... Korv!

2 kommentarer:

kattenjansson sa...

Här kommer lite tycka synd-det behöver man när man är sjuk. Krya på sig nu herr Wennberg.

Anonym sa...

Du höll ut bra tycker jag. Snart är du på g igen. Då blir det åka av.