tisdag 9 oktober 2007

Bobby vs. Pete


Nu har nya "Babyshambles" gått på repeat i nära fyra timmar. Jag har omöjligt att värja mig. Jag har kapitulerat. Vilket monster till platta. Nu vill jag bara packa väskan. Dra på festival. Dricka lite för mycket. Släppa det... dansa i lera och regn. Hångla, dricka, äta, vråla. Typ nåt sånt. Jag har hittills inte hört några svaga spår. Möcke möcke bra.

Bilden tog jag på Hultsfred - 92. Primal Scream spelade live. Där och då bestämde jag mig för att "Screamadelica" är världens bästa skiva, att Bobby är världens coolaste sångare och "higher than the sun" är världens bästa låt. Idag känner jag inte riktigt likadant. Men där och då stod världen still.

Hade Babyshambles rockat -92 hade Pete Doherty förmodligen gått en tuff match i dekadens mot Bobby. Vem hade vunnit? Svårt att säga.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hultsfred 1992, min första festival någonsin. Hemgjort vin och hångel med mindre nogräknade människor som luktade smuts och flottigt hår. Det var tider då Bobby Gillespie sjöng rakt in i hjärtat och man trodde att man var odödlig.