torsdag 7 augusti 2008

"Vi vanliga människor"

Läser Stockholms City på väg till jobbet. Börjar med insändarna, som jag av någon anledning alltid gör. Läser en insändare... som jag känner att jag har läst väldigt många gånger förut.

Skribenten gnäller på all skadegörelse i Stockholm. Allt klotter. All skadegörelse på tunnelbanan. Alla smitare på SL. Det gör han visserligen med all rätt. Jag betalar på SL, och jag slår inte sönder tunnelbanetåg.

Det jag vill komma till är att han refererar till sig själv som "vanlig människa." Han skriver:
"Vem är det som får betala för allt det här, jo vi vanliga människor." Han skulle också kunnat använt klassikern "vi skattebetalare" men valde "vi vanliga människor."

Vem menar han då, frågar jag mig? Vem här den här "vanliga människan" som måste städa upp efter allt slödder. Det jag vet om honom är att han är bitter. Han tyckte att det var bättre förr. Han har slutat att knulla med sin fru. Han tycker att potatis är "riktig mat."

Vem är han mer? Hur ser han ut? Snälla, hjälp mig!

2 kommentarer:

kattenjansson sa...

http://www.scb.se/templates/pressinfo____189980.asp

Anonym sa...

Jag är den där vanliga människan här inne i mitt bröst. Jag tycket om rostebröd på söndag morgon. Och har så svårt att få mina trätofflor att passa så här på sommaren för fötter sväller lite i värmen.

Jag åker med familjen på Cirkus Maximum och känner mig lite illa till mods för alla djuren, som verkar ganska ledsna. Och klagar på att de har vett att ta 40 kronor för en popcorn när inträdet kostade trehundra spänn per person.

Osså sitter jag för mig själv med en flaska vittvin och ett sudoko som blir svårare och svårare att fattta för varje glas. Ensamheten beror på att jag blev sur på fru Svensson när hon hellre ville se nåt romantiskt skit än Arn som jag tänkt mig.

Ungefär så