tisdag 22 januari 2008

Gärdet 08:47 - på väg till jobbet

Mannen: Ursäkta!
Jag: Jaha.
Mannen: Ja... ursäkta!
Jag: För vadå!
Mannen: Brukar man inte säga ursäkta!
Jag: Jag förstår inte.
Mannen: Ja, du stötte till mig.
Jag: Jaha.

Sen går jag vidare mot bussen.

Stackars människa, att orka lägga energi på något så meningslöst det första han förmodligen gör på morgonen. Jag råkade NUDDA honom i trängseln. Vad är det här med att ursäkta sig hela tiden i detta land.

Jag har kommit på mig själv med att fråga "ursäkta" när jag sätter mig bredvid någon på tunnelbanan, en ledig plats. Eller ännu värre:
- Är det ledigt här?

Så fruktansvärt korkad fråga. Det är kollektivtrafik vi pratar om. Platsen är tom, där sitter ingen. Däremot sitter det någon på platsen bredvid. Tänk om han passar platsen till någon som ska hoppa på senare...
- Är det ledigt här?

Så jävla dumt.

4 kommentarer:

Klaus-Peter Beiersdorf sa...

Porrsvängen lät intressant. Bakom eller framför kameran?

;-)

/Klaus

Mike sa...

Värst är det med människor i kollektivtrafiken som placerar, på en oftast ganska knökad buss, en väska på en tom plats.

Då vill man gå dit och skälla.

Men man gör det aldrig, även om man vill.

Louise sa...

Hahahaha. :D

Karoline sa...

Hmmm det där känner man igen. Märkligt. Om man dessutom sitter på en plats med säten vända mot varandra, så är man livrädd för att få ögonkontakt. Den som sitter vid fönstret, stirrar ut och den som sitter vid gången stirrar ner i sitt knä- för genom fönstret kan man inte titta, då kanske personen vid förntret tror att man stirrar på honom...